torsdag 12 februari 2009

Bilder inspirerade av litteratur

Det är mycket som kan inspirera mig för val av motiv.
Det kan vara en titel, en färg, en form, en betraktelse av en människa, en saga, en dikt eller något från litteraturen.

Jag uppskattar en berättelse med fängslande början, en text med flyt och rytm, och glädjer mig när språket är vackert. Det kan vara en kort novell med en knorr på slutet eller varför inte en stor roman som inte tar slut. Berättelserna får gärna ha ett öppet slut för min fantasis skull. Den får gärna ge mig kunskap och väcka nyfikenhet. Åsikter som kanske inte stämmer med mina berikar och stimulerar mig.

Lästips
Eyvind Johnsson, ”Strändernas vall”
Homeros ”Sången om Odysseus”
Pamuks ”Istanbul”
Paul Auster New York trilogin
Något som berör mig är Marguerite Yourcenars noveller. De fängslar mig i sin lyriska skönhet och hennes väl valda ord berör mig och ger mig idéer till bilder.



"Homeros I"




"Homeros II"




"Homeros III"




"Vindens skugga"




"New York trilogin I"






"New York trilogin II"





"New York trilogin III"